Facepalm

Miten tunnistaa viherpesu?

La 28.5.2022 11.00-11.20
Lisää kalenteriin

Ohjelman tuottaa

Eettisen kaupan puolesta ry

Taiteilija Jani Leinonen teki syksyllä 2021 kulutuskriittisiä paitoja yhdessä Finlaysonin kanssa. Yhteistyö synnytti somemyrskyn, jossa taiteilijalta tivattiin tietoa paitatuotannon vastuullisuudesta. Leinonen ei halunnut, että muut joutuisivat toistamaan hänen virheitään ja otti yhteyttä Eettiin. Eetin ja Leinosen yhteistyön tulokset perataan nyt Maailma kylässä -festivaalin lavalla.

Mainostamiseen käytetään Suomessa yli miljardi euroa vuodessa, ja yhä suurempi osa mainoseuroista kanavoituu sosiaalisen median vaikuttajille. Mainonnan ympäristö- ja vastuullisuusväittämiä ei kuitenkaan juuri valvota. Tule kuulemaan Jani Leinosen ja vastuullisuusasiantuntija Maija Lumpeen vinkit siitä, miten sekä vaikuttajat että kuluttajat voivat tunnistaa yritysten viherpesun.

Ohjelmaa voi seurata paikan päällä Tiivistämössä tai suoran striimin kautta festivaalin verkkosivuilta.

Maija Lumme

Maija Lumme on pitkän linjan vastuullisuusasiantuntija. Hän tekee Eetin suosittua Maijan yritysvastuukoulu -nimistä podcastia, kehittää päivätyönään Reilun kaupan yritysvastuupalveluja ja vaikuttaa myös Finnwatchin hallituksessa.  

Jani Leinonen

Taiteilija Jani Leinonen on herättänyt kansainvälistä huomiota teoksillaan, joissa hän kritisoi ylikansallisia yrityksiä käyttäen hyväksi niiden omia tuotemerkkejä. Leinonen on tehnyt myös Maailma kylässä -festivaalilla osallistavia taideteoksia, esimerkiksi vuonna 2017 Wall of Hope -teoksen yhteistyössä Amnestyn kanssa.

Ohjelmaan liittyvät kestävän kehityksen tavoiteet